Toegankelijkheidsinstrumenten
Dit overzicht wordt uitgebreid met vragen en signalen vanuit praktijken. Staat jouw vraag er niet bij? Kijk dan ook bij de veelgestelde vragen op de website van Juvoly.
Heb je daarna nog steeds een vraag? Neem dan contact met ons op via innovatiecz@amsterdamsehuisartsen.nl.
Deelname betekent dat de huisartsenpraktijk gedurende een jaar gebruik zal maken van een softwaresysteem van een ICT-leverancier. Dat heeft als doel om te onderzoeken welke toegevoegde waarde dat softwaresysteem voor het gebruik door huisartsenpraktijken heeft.
Het kan ook zo zijn dat de desbetreffende ICT-leverancier bepaalde doorontwikkelingen zal doen aan zijn softwaresysteem. Dit kan betekenen dat van u gevraagd wordt om deze doorontwikkelingen te testen.
Tot slot kan het zo zijn dat toepassing van het softwaresysteem binnen een pilot van uw huisartsenpraktijk een aanpassing van uw bestaande werkprocessen vraagt.
Uw huisartsenpraktijk moet:
Over voldoende kennis en capaciteit beschikken om de pilot succesvol uit te voeren.
Ja, ook als je al gebruik maakt van Juvoly QuickScan of een andere tool voor spraaktechnologie mag je je aanmelden. Zo kan je ook gebruik maken van de stedelijk afgesproken korting.
Ja, ook niet-AOF praktijken mogen deelnemen. De belangrijkste deelnamevoorwaarden zijn:
Je sluit als praktijk overeenkomsten met:
Voor deelname aan een pilot is vereist dat je de deelnamebrief ondertekent. Met ondertekening van de deelnamebrief stem je tevens in met de afspraken in de raamovereenkomst. De combinatie van de deelnamebrief en de raamovereenkomst, vormt de overeenkomst tussen jou en de AHa.
Van jou als huisartsenpraktijk verwachten wij dat je actief meewerkt om de pilot tot een succes te maken. Dat betekent dat jouw huisartsenpraktijk tijdig datgene zult doen dat wij afspreken in de deelname-brief, welke je ondertekent. Ook zal je als huisartsenpraktijk transparant zijn over de deelname aan de pilot en op verzoek tussentijdse (evaluatie)rapportages voor de AHa invullen.
De vergoeding ligt vast in de deelnamebrief. De vergoeding bedraagt 2 gebruikerslicenties voor de duur van een (1) jaar. Daarop wordt 300 euro eigen bijdrage van de praktijk ingehouden.
Bij het aanmelden kun je aangeven welk type abonnement voor hoeveel gebruikers je wilt afnemen. Middels een rekentool kun je berekenen wat de kosten voor jouw praktijk zijn in het eerste jaar en daarna (zonder vergoeding). De rekentool is beschikbaar in het aanmeldformulier.
Nee, de deelname aan de pilot kan niet tussentijds door jou worden beëindigd. Wel kan onze overeenkomst op grond van de deelnamebrief en/of de raamovereenkomst door ontbinding worden beëindigd, bijvoorbeeld bij een ernstige tekortkoming of faillissement van jouw huisartsenpraktijk of van de AHa.
Niet alles zal misschien gelijk vlekkeloos verlopen. Daarvoor plannen we evaluatiemomenten en kennissessies in, waarbij we van en met elkaar leren en bijstellen. Loop je ergens tegenaan? Dan kijken we graag samen hoe we kunnen helpen. Hiervoor kan je terecht bij de eigen zorggroep of stuur een e-mail naar innovatiecz@amsterdamsehuisartsen.nl.
Met leveranciers hebben wij afspraken gemaakt over de voorwaarden die van toepassing zullen zijn op het gebruik van de software van leverancier gedurende de pilot. In de regel zullen dat betere voorwaarden zijn als die jouw huisartsenpraktijk zou krijgen wanneer de software rechtstreeks bij de leverancier wordt afgenomen.
Jouw huisartsenpraktijk zal een overeenkomst rechtstreeks met de leverancier sluiten. Mocht deze overeenkomst vragen of onduidelijkheden oproepen, dan kun ju uiteraard bij ons terecht. Ook staat het je vrij om rechtstreeks bij de leverancier vragen te stellen of te onderhandelen over bepaalde afspraken.
Na beëindiging van de pilot kan de huisartsenpraktijk besluiten om:
Mocht je na afloop van de pilot gebruik willen blijven maken van Juvoly QuickConsult, dan kan dat. Je hebt echter geen recht meer op een vergoeding. Daarbij geldt dat de overeenkomst van opdracht met Juvoly na afloop van de pilot automatisch wordt verlengd. Afhankelijk van het type abonnement waar je voor kiest, is dit een automatische verlenging van telkens één (1) maand of één (1) jaar. Mocht je na het eerste jaar willen stoppen met het gebruik van Juvoly Quickconsult, zeg dan de overeenkomst van opdracht tijdig op.
De leverancier is verantwoordelijk voor de software. De software moet voldoen aan de overeengekomen afspraken in jouw overeenkomst met de leverancier.
De AHa is niet aansprakelijk voor problemen met de software. Wel kun je altijd terecht bij de AHa met vragen over de software of bij problemen die u ondervindt met de leverancier. AHa zal in goed overleg met leverancier proberen tot een oplossing te komen.
Nee, het feit dat door jouw huisartsenpraktijk deelgenomen wordt aan een pilot is niet geheim. Het enige dat geheim is, is de aard en omvang van de vergoedingen die AHa vanuit de verzekeraars ontvangt. Daarover zal AHa geen vragen kunnen beantwoorden.
In het kader van het programma Innovatie in de chronische zorg heeft de AHa stedelijke afspraken gemaakt met de leverancier. Praktijken (die lid zijn van een zorggroep) ontvangen structureel een korting op de licentiekosten; deze wordt direct verrekend op de factuur. Daarnaast kunnen praktijken eenmalig de kosten van twee gebruikerslicenties voor één jaar declareren bij de AHa. Hierbij geldt wel een eigen bijdrage van €300 per praktijk. Deze regeling is in samenwerking met het Achterstands Ondersteuningsfonds (AOF) tot stand gekomen.
Na het eerste jaar blijft de korting gelden, of kan de licentie worden opgezegd met inachtneming van de opzegtermijn. Als praktijk ga je zelf de overeenkomst aan met de leverancier. De overeenkomst is juridisch getoetst door de AHa.
Om te berekenen wat de exacte kosten voor jouw praktijk zijn, voor zowel het eerste jaar als daarna, is een rekentool beschikbaar. Deze is verkrijgbaar via jouw zorggroep of op te vragen via innovatiecz@amsterdamsehuisartsen.nl.
Je krijgt de vergoeding van de AHa binnen 3 maanden nadat de overeenkomsten zijn ondertekend en je gestart bent met Juvoly QuickScan. In het aanmeldformulier heb je de facturatie- en bankgegevens al met ons gedeeld, dus daar hoef je zelf niets meer voor te doen!
Op basis van een verkorte marktverkenning heeft de AHa een raamovereenkomst gesloten met Juvoly. De resultaten van de verkorte marktverkenning (april 2025) vind je hieronder.
Het staat iedere praktijk (uiteraard) vrij om te kiezen voor andere softwaretools. In dat geval wordt er geen stedelijke ondersteuning gegeven. Er zijn publiekelijk meerdere vergelijkingen te vinden van verschillende, softwaretools, kijk bijvoorbeeld op: Analyse spraaktechnologie applicaties.

Iedere microfoon kan gebruikt worden voor Juvoly QuickConsult. Ook de interne microfoon van je computer of laptop. Het is belangrijk dat de microfoon omgevingsgeluiden kan opvangen. Soms is het bereik van de microfoon in de computer niet ver genoeg en kan je beter een externe microfoon gebruiken. In de veelgestelde vragen van Juvoly vind je een aantal microfoons waarmee positieve ervaringen zijn gemeld. Voor een optimaal resultaat is het belangrijk om de microfoon tussen jou en de patiënt in te leggen.
Juvoly is een webapplicatie en wordt in de browser gebruikt. Daarnaast is een integratie in het HIS mogelijk. Hierin zitten echter niet alle functionaliteiten die in de webapplicatie wel zitten. Hieronder zijn de verschillen toegelicht.
Je kunt er ook voor kiezen om beide vormen naast elkaar te gebruiken.
Leverancier Juvoly bewaart geen gegevens en leert niet van de gevoerde gesprekken. Meer informatie hierover vind je op de website van Juvoly zelf (Privacy Juvoly) en in de door AHa opgestelde collectieve Data Protection Impact Assessment (DPIA). Een DPIA is een instrument waarmee vooraf mogelijke privacyrisico’s worden geïdentificeerd opdat maatregelen genomen kunnen worden om de risico’s te verkleinen. Deze DPIA is beoordeeld door een Functionaris Gegevensbescherming (FG) en van een positief advies voorzien.
De Amsterdamse Huisartsenalliantie heeft hiervoor een zogeheten Data Protection Impact Assessment (DPIA) uitgevoerd. Dit is een hulpmiddel om vooraf mogelijke privacyrisico’s in kaart te brengen.
Uit de DPIA blijkt dat voor het gebruik van Juvoly QuickConsult geen toestemming van de patiënt nodig is. De verwerking van persoonsgegevens via Juvoly QuickConsult is namelijk toegestaan op basis van een andere wettelijke grondslag uit de AVG. Het gaat hierbij om de noodzaak van gegevensverwerking voor een goede behandeling van de patiënt of voor het beheer van de praktijk (ex artikel 9 lid 2 sub h AVG en artikel 30 lid 3 onder a U-AVG).
Wel is het belangrijk dat patiënten worden geïnformeerd over deze verwerking. Dit kan via de privacyverklaring van de praktijk. De Amsterdamse Huisartsenalliantie heeft hiervoor een standaardtekst beschikbaar die je in de privacyverklaring kunt opnemen.